Kenapa Beli Emas: 11 Sebab Padu Melabur Dalam Emas

jenis-jenis pengarah

SEKAPUR SIREH

Kenapa Beli Emas? Adakah emas suatu pelaburan yang baik? Sebab apa kita perlu memilikinya?

Adalah wajar, dan malahan bijak bagi seorang pelabur berfikir suatu bentuk pelaburan yang baik dan selamat. Bagaimana ya, kalau kita fikirkan pelaburan itu ialah emas? Sebenarnya, emas merupakan sejenis logam lengai yang tidak mempunyai pulangan dalam bentuk faedah atau dividen. Misalnya, jika anda membeli emas dan menyimpannya, tidak ada siapa yang akan memberikan anda pulangan dividen setiap tahun.

Jongkong emas menawarkan kelebihan tersendiri yang tidak dimiliki oleh mana-mana jenis pelaburan lain. Kelebihan ini tentunya memberi kuasa extra kepada pelabur. Sebenarnya, salah satu sebab rasional memiliki emas adalah harganya dijangka meningkat dengan ketara pada masa akan datang, walaupun dalam krisis ekonomi dunia.

Salah Faham Terhadap Emas

Artikel kenapa beli emas ini bertujuan untuk menghapuskan salah faham umum tentang emas. Semua orang tahu, emas tidak membayar faedah atau dividen kepada pemiliknya. Akibatnya, orang menganggap emas bukan suatu pelaburan yang baik. Tetapi, emas tidak sepatutnya melakukan perkara-perkara manipulatif seperti itu. Sifat-sifat yang dimiliki oleh emas (baca artikel ini hingga habis agar tidak salah faham) sangat menarik untuk pelabur melindung nilai harta mereka daripada kerugian. 

Dengan memiliki emas, bermakna kita tidak perlu risau tentang laporan pendapatan, perubahan dalam pembayaran dividen dan faedah, atau aduan pemegang saham yang tidak berpuas hati. Emas adalah salah satu daripada beberapa aset yang tidak mempunyai faktor-faktor ini.

Emas telah membebaskan dirinya untuk melakukan apa yang telah dilakukan selama beribu-ribu tahun dahulu: menyimpan nilai untuk manusia.

Satu auns emas boleh membeli sut terbaik hari ini—sama seperti beratus tahun dahulu, malah beribu tahun dahulu (Empayar Rom). Ada kalanya emas yang dibeli naik nilai atau kurang, tetapi emas sentiasa kembali kepada keseimbangan, dan naik semula. Rekod prestasi emas ini tidak dapat ditandingi oleh mana-mana pelaburan lain.

Sejarah Silam Emas

Sejarah berbilang abad lalu menjadikan emas sebagai pelaburan unik dalam dunia moden. Hakikatnya, emas bertindak sebagai penyimpan nilai yang kuat hingga hari ini. Zaman dahulu, manusia berkuasa seperti Raja dan para lanun banyak menyimpan emas. Raja mengutip cukai daripada rakyat secara paksa untuk melombong atau memiliki emas. Lanun pula tidak membeli emas. Mereka merompak daripada pedagang emas dan menjadikan mereka berkuasa.

Bank pusat membeli emas untuk simpanan Rizab mereka sebagai hedging wang yang telah dicetak untuk kegunaan pelabur dalam negara. Oleh sebab emas hampir tidak dapat dihancurkan, ia bertahan lebih lama daripada kita, dan waris kita. Walaupun jasad kita sudah hancur dalam kubur, emas terus diwarisi oleh anak pinak.

Tumpuan Kritikal

Untuk mengambil semua kelebihan kenapa beli emas, kita hendaklah membeli emas fizikal. Bukan borang kertas seperti ETF atau kontrak niaga hadapan, tetapi jongkong emas, seperti syiling dan bar. Lakukan hal ini, dan 11 kelebihan berikut adalah milik kita.

APA EMAS BOLEH BUAT?

Terdapat 11 perkara cemerlang yang emas boleh lakukan ke atas pemiliknya. Selepas membaca artikel kenapa beli emas, sudah pasti anda tidak sabar-sabar untuk membelinya.

1. Emas ialah Wang

(a) Pada zaman ini, emas tidak digunakan sebagai mata wang. Namun begitu, peranannya sebagai wang menjadikan nilainya lebih tinggi daripada mana-mana mata wang dunia. Malahan, emas telah menjadi wang lebih lama daripada mana-mana mata wang dalam sejarah.

    • Sebenarnya, emas telah menjadi simpanan nilai selama sekurang-kurangnya 3,000 tahun dahulu. Misalnya, salah satu mata wang terpanjang dalam sejarah, British Pound, berusia kira-kira 1,200 tahun.
    • Salah satu sifat penting wang ialah fungsinya sebagai simpanan nilai jangka panjang. Emas memenuhi sifat ini lebih baik daripada mana-mana mata wang fiat. Lihatlah berapa banyak kuasa beli semua mata wang kerajaan utama di dunia telah hilang ditelan zaman berbanding emas.
    • Sejak tahun 1900, emas fizikal telah menjadi simpanan nilai jangka panjang yang terbaik. Terdapat tempoh di mana mata wang jangka pendek meningkat dalam nilai lebih daripada emas, tetapi dalam jangka panjang menunjukkan dengan tepat orang kaya lebih suka menyimpan emas.
    • Harga emas turun naik, tetapi nilainya kekal abadi. Pertimbangkan bagaimana emas akan mengekalkan kuasa beli kita pada masa akan datang. Misalnya, katakan kita menyimpan 5 tahun emas berbanding dengan mata wang ringgit. Ringgit yang kita simpan dalam akaun bank atau pembrokeran akan terus susut kuasa belinya, sementara emas terus meningkat nilainya.

(b) Implikasi Pelaburan

Emas fizikal adalah salah satu bentuk yang paling ideal untuk memelihara kekayaan jangka panjang. Ia juga sesuai untuk pewarisan, kerana emas tahan lebih lama daripada mana-mana mata wang pada masa hadapan.

2. Emas ialah Aset Ketara

Jika kita membeli emas fizikal, kita boleh memegangnya, sesuatu yang kita tidak boleh lakukan dengan kebanyakan pelaburan lain. Emas tulen tidak boleh dimusnahkan oleh api, air, atau masa. Dan tidak seperti komoditi lain, emas tidak memerlukan makanan, baja, atau penyelenggaraan.

(a) Menghasilkan vs Menyimpan: Salah Faham Emas

    • Mereka yang mengkritik emas kerana ia tidak menghasilkan pendapatan salah faham peranannya dalam portfolio. Bukan tugas emas untuk menghasilkan pendapatan; fungsinya sebagai wang dan penyimpan nilai. Inilah sebabnya mengapa emas tidak boleh dilihat sebagai satu lagi komoditi; emas tidak “habis” seperti minyak atau jagung, kerana hampir semua emas yang pernah digali masih wujud.
    • Terdapat satu lagi kelebihan untuk emas sebagai aset ketara: ia tidak boleh digodam atau dipadamkan. Tidak seperti akaun pembrokeran, akaun bank dan perkhidmatan pembayaran seperti kad kredit, jongkong emas tidak dapat dicapai oleh penggodam dan pencuri identiti.
    • Dalam dunia hari ini, mungkin idea yang baik untuk mempunyai sebahagian daripada kekayaan kita di luar bentuk digital. Jika internet tidak tersedia atau dunia dalam talian anda runtuh, jongkong emas yang anda miliki tidak akan terjejas. Malah, dalam senario ini, jongkong emas boleh menjadi “the last resort.”
  • (b) Implikasi Pelaburan: Emas fizikal tidak tertakluk kepada risiko yang datang dengan aset kertas. Ia tidak boleh digodam atau dipadamkan.

3: Emas Tiada Risiko Dengan Pihak Lain

(a) Jika kita memegang jongkong emas, tiada kontrak atas kertas diperlukan untuk menjadikan emas itu milik kita  keseluruhannya. Tiada orang tengah atau pihak lain yang diperlukan untuk memenuhi kewajipan kontrak itu. Hal ini disebabkan emas adalah satu-satunya aset kewangan, pada masa yang ia bukannya liabiliti kepada pihak lain.

  • Ini penting kerana emas akan menjadi “insan terakhir” yang berdiri tegak membantu kita apabila gelembung ekonomi timbul atau krisis kewangan melanda. Itulah alat berkuasa yang perlu wujud  dalam portfolio kita apabila masalah mula berlaku di negara atau ekonomi dunia.
  • Ini juga bermakna emas tidak akan menjadi sifar. Ia tidak pernah berlaku dalam sejarah 3,000+ tahunnya. Itulah ciri yang paling berkuasa, tidak hairanlah bekas-bekas pemimpin diktator dunia banyak mengumpul emas dalam hidup mereka.
  • Emas akan sentiasa mempunyai nilai. Kita sentiasa boleh menjualnya jika memerlukan wang segera.

(b) Implikasi Pelaburan: Emas fizikal tidak boleh muflis atau pecah. Jongkong emas tidak akan pernah mungkir janji dan ia bertanggungjawab memberikan nilai.

4: Emas Boleh Menjadi Rahsia dan Lambang Cinta Sejati

(a) Berapa banyak aset itu dan ini yang boleh kita perkatakan dalam dunia hari ini? Jika kita mahukan sedikit privasi, emas fizikal adalah salah satu daripada beberapa aset yang dianggap privasi dan rahsia. Suatu jawapan kuat kenapa beli emas, sebab “sukar dilihat orang” atau orang tidak tahu Si Polan itu banyak emas.

  • Ambil perhatian bahawa kita hendaklah melaporkan sebarang keuntungan ke atas cukai pendapatan dan zakat emas.
  • Emas adalah salah satu daripada sangat sedikit pelaburan yang boleh dibuat tanpa nama. Jika kita mahu, tiada siapa yang tahu kita hartawan emas. Hampir mana-mana pelaburan lain yang mungkin anda buat tidak mempunyai nilai seperti ini.
  • Emas adalah lambang cinta dan kasih sayang. Apabila seseorang itu bertunang atau hendak berkahwin, maka emas merupakan hantaran sebagai lambang kasih dan sayang dua insan yang ingin mendirikan rumahtangga.

(b) Implikasi Pelaburan: Jika kita mahukan bentuk kekayaan persendirian atau sulit, emas adalah salah satu daripada beberapa aset yang boleh memenuhi elemen ini.

5: Emas Adalah Aset Cair dan Mudah Alih

(a) Emas sangat sesuai sebagai pelaburan kerana ia mudah dijual, dan boleh dibawa ke dalam poket ke mana sahaja kita pergi.

  • Emas adalah sangat cair (boleh ditukar dalam bentuk wang pada bila-bila masa). Hampir mana-mana peniaga jongkong emas di dunia mengenali Helang Emas (Eagle Gold) dan akan membelinya daripada sesiapapun. Malah, sesiapa sahaja boleh menjualnya di kedai-kedai emas  tempatan, pihak swasta atau peniaga dalam talian. Ia sentiasa boleh dijual secara tunai atau didagangkan untuk barangan.
  • Proses menjual emas ini selalunya lebih cepat daripada menjual saham dalam akaun CDS kita—biasanya mengambil masa 3 hari perniagaan untuk penyelesaian sebelum wang tunai boleh dipindahkan ke akaun bank. Barang koleksi lain seperti karya seni, mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk dijual, mempunyai pengkalan pelanggan yang kecil, dan mungkin perlu bayar komisen yang besar.
  • Faktor kecairan emas menjawap satu persoalan lagi kenapa beli emas. Hal ini bermakna kita boleh membawa emas bersama secara literal di mana sahaja di dunia. Dan jika kita tidak selesa melintasi sempadan dengannya, kita boleh membeli emas dalam bentuk “mempunyai emas/boleh mengembara”.

(b) Implikasi Pelaburan: Emas mudah ditukar kepada tunai, dan boleh dibawa ke mana-mana sahaja.

6: Emas Mudah Disimpan, Di Samping Kos Penyelenggaraan Yang Rendah

(a) Kos menyimpan emas fizikal merupakan isu yang mungkin timbul. Tetapi, walaupun storan profesional dikenakan bayaran, caj peti simpanan emas biasanya rendah. Bandingkan dengan bil simpanan kecil dengan kos yang menyakitkan, misalnya mempunyai hartanah yang disewa.

  • Jika memiliki emas, kita hanya kunci kotak emas sehinggalah kita akan buka semula apabila memerlukannya. Tiada pembayaran penyewa lewat, panggilan untuk membaiki tandas yang rosak atau isu cukai yang rumit.
  • Pastinya kita sentiasa menyembunyikan emas dalam keadaan selamat di rumah. Perlu diingat bahawa emas adalah permata bernilai. Hal ini bermaksud, walaupun bernilai tinggi tetapi boleh tempatkannya dalam ruang yang kecil sahaja.
  • Kita boleh memegang emas bernilai RM100,000 di tapak tangan sahaja — atau menyimpannya di ruang kecil dalam rumah. Dan, pada sebarang harga melebihi harga beli per gram, kita boleh menyimpan lebih banyak emas  dalam peti simpanan berbanding dengan timbunan wang.

(b) Implikasi Pelaburan: Menyimpan emas perlukan penyelenggaraan dan kos yang rendah, di samping memerlukan sedikit ruang penyimpanan.

7. Emas Tidak Memerlukan Pengetahuan Khusus

(a) Bolehkah kita cam berlian asli? Bolehkah kita cam dua lukisan dan memberitahu yang manakah Mona Lisa palsu? Apakah setem, lukisan dan perabot antik yang lebih berharga daripada yang lain?

Jongkong emas bukanlah seperti semua barang-barang ini. Tiada kemahiran, latihan atau peralatan khas diperlukan.

  • Kita boleh membeli matawang syiling emas antik, tetapi ini adalah dunia pemungut barang-barang antik. Pengumpulan seperti ini yang harus dielakkan oleh kebanyakan pelabur. Kita tidak membuat spekulasi mengenai syiling numismatik suatu hari nanti akan mendapatkan premium yang lebih tinggi daripada apa yang kita bayar.
  • Kita melabur dalam jongkong emas untuk melindungi daripada krisis ekonomi dan melindungi kita daripada kehilangan kuasa beli. Oleh itu, tiada matawang syiling emas antik diperlukan.

Membeli jongkong emas adalah agak mudah. Jika anda tidak pasti apa yang hendak dibeli, mulakan dengan membelinya di mana-mana kedai emas.

(b) Implikasi Pelaburan: Tiada kemahiran atau kepakaran khas diperlukan untuk membeli emas fizikal.

8: Emas Boleh Melindungi Ahli-Ahli Politik yang Bermasalah

(a) Di sesetengah negara, kerajaan kadangkala bertindak melampaui batas ke atas seseorang lawannya. Misalnya, mereka boleh membekukan akaun bank, merampas wang gaji, dan juga dana seseorang yang dimusuhi. Bercakap dengan orang yang menjadi mangsa tindakan ini, mereka akan memberitahu bahawa pemerintah bertindak tanpa memberi amaran.

  • Dalam krisis ekonomi atau kewangan, tindakan “kejam” ini mungkin meningkat. Kerajaan sangat memerlukan hasil, dan mereka cenderung lebih agresif dalam penguatkuasaan undang-undang. Lantas, mereka meluluskan undang-undang dan peraturan bagi memenuhi keperluan mereka pada masa itu.
  • Hal seperti ini berlaku dengan hampir setiap kerajaan dalam sejarah, dan ia akan berlaku lagi, terutamanya dalam menghadapi suatu krisis.

(b) Terdapat beberapa cara yang berharga untuk melindungi daripada tindakan sedemikian. Tetapi salah satu cara itu ialah dengan memegang emas fizikal di luar pesisir.

  • Mempelbagaikan aktiviti pelaburan di peringkat antarabangsa kelihatan rumit, tetapi menyimpan beberapa emas fizikal di luar daripada rumah kita hari ini tidaklah sukar. Ia semudah membuka akaun bank atau pembrokeran. Dengan berbuat demikian, kita meluangkan sedikit masa dalam menghadapi senario kes terburuk.
  • Walaupun kita tidak perlu menggunakan wang “pelan B” ini, ia seperti polisi insurans terhadap tindakan politik yang agresif atau tidak adil. Kita juga boleh menggunakan hasil jualan untuk melabur dalam pilihan lain yang mungkin tidak tersedia di negara asal kita.
  • Adalah idea yang baik untuk menyimpan sebahagian daripada kekayaan anda di luar sistem perbankan, dan juga di luar bidang kuasa politik kerajaan kita. Storan bilik kebal profesional menawarkan kita cara yang berdaya maju dan mudah untuk melakukan perkara itu.

(c) Teknik ini bukan ubat penawar, tetapi ia boleh meletakkan lapisan antara kita dan tindakan birokrasi kejam pemerintah. Mungkin pemerintah yang baharu akan merampas jongkong-jongkong emas yang kita simpan, dan membuat tuduhan undang-undang hasil daripada wang haram.

Intisarinya, persiapan ini mesti dilakukan sebelum apa-apa berlaku terhadap kita. Sediakan payung sebelum hujan.

(d) Implikasi Pelaburan: Penyimpanan emas antarabangsa adalah mudah untuk dilaksanakan dan boleh memberikan fleksibiliti kewangan dan pilihan pelaburan di luar negara asal kita.

9: Emas Melindungi Pelaburan Pasaran Saham Kita

(a) Adakah kita bimbang pasaran saham mungkin jatuh? Kita perlu melindung nilai saham yang dimiliki.

  • Emas mungkin ada jawapannya. Korelasi songsang ini berlaku walaupun pasaran saham telah jatuh. Lihat Jadual 1.0 di bawah, bagaimana prestasi emas dalam 8 pasaran saham terbesar merosot sepanjang 4 dekad yang lalu.
  • Anda boleh melihat bahawa dalam kebanyakan kes, emas meningkat apabila S&P jatuh (satu-satunya penjualan emas yang ketara, -46% pada awal 1980-an, berlaku sejurus selepas pasaran kenaikan terbesar dalam sejarah moden.)

harga-emas-krisis-stok-market

Jadual 1.0: Apabila Pasaran Saham Jatuh, Harga Emas Meningkat.

  • Memang benar harga emas pada mulanya jatuh dalam kejutan krisis kewangan 2008. Tetapi sementara S&P terus merosot, emas melantun mendadak dan mengakhiri tahun naik 5.5%. Sepanjang jumlah jualan pasaran saham 18 bulan, emas meningkat lebih 25%. Emas tidak naik secara automatik dengan setiap penurunan dalam pasaran saham, tetapi sejarah menunjukkan ia dicari sebagai tempat selamat dalam penurunan pasaran saham yang besar.

(b) Implikasi Pelaburan: Jika kita mahukan aset yang akan meningkat apabila kebanyakan aset kewangan jatuh, emas berkemungkinan dapat melakukannya lebih kerap daripada tidak. Lebih banyak saham biasa yang anda miliki, lebih banyak emas yang anda perlukan.

10: Emas Melindungi Portfolio Kita Dalam Masa Krisis

(a) Salah satu kelebihan emas yang paling kukuh ialah ia boleh melindungi pelaburan kita—malah taraf hidup kita—semasa krisis ekonomi, monetari atau geopolitik. Bergantung pada sifat krisis, emas boleh bergerak dari alat pertahanan kepada mesin keuntungan yang menyerang.

Semak bagaimana harga emas bertindak balas terhadap pelbagai krisis.

  • Apabila krisis melanda dan mendorong ketakutan lebih tinggi, pelabur bimbang tentang pasaran saham atau kemelesetan terbesar yang menjejaskan mata pencarian semua rakyat. Mereka menjadikan emas sebagai  tempat perlindungan semula jadi.
  • Ketakutan boleh mendorong orang ramai berada dalam suatu krisis. Semakin besar kebimbangan, semakin banyak emas dicari dan semakin tinggi harganya.
  • Sebenarnya, harga emas berkemungkinan mencapai paras baharu tertinggi sepanjang masa sebagai tindak balas kepada beberapa krisis ekonomi yang berlaku.
Peperangan dan Kemelesetan Ekonomi

Inilah jenis potensi emas yang berlaku, separuh kedua tahun 1970-an merupakan tempoh yang membimbangkan. Hal ini termasuklah perkara-perkara buruk berikut:

    • Kadar faedah melebihi 15%,
    • Pengangguran yang tinggi,
    • Kadar inflasi 14%,
    • Krisis tenaga termasuk sekatan minyak,
    • Pencerobohan Soviet ke atas Afghanistan,
    • Ketegangan perang dingin, dan
    • Kemelesetan pada kedua-dua permulaan dan akhir tempoh itu.
    • Baru-baru ini peperangan Rusia-Ukraine, menimbulkan krisis tenaga di Eropah.
Bagaimanakah emas bertindak balas terhadap semua ini?
    • Dari paras terendah pada Ogos 1976 hingga ke paras tertinggi pada Januari 1980, emas meningkat sebanyak 721%! Suatu yang nenakjubkan.
    • Emas biasanya mengenai pertahanan pelaburan, tetapi sebagai tambahan kepada kuasa kekalnya, emas menawarkan potensi keuntungan yang besar memandangkan sifat tidak menentu sistem ekonomi, kewangan dan monetari kita hari ini.
Semakin Krisis, Emas Dicari, Harga Terus Meningkat!
    • Alasan utama perkara ini berlaku adalah disebabkan oleh bekalan mata wang fiat yang semakin meningkat dalam pasaran. Hal ini dikuti pula dengan hutang tidak berbayar juga meningkat di seluruh dunia.
    • Fenomena ini memberitahu kita bahawa kejatuhan mungkin lebih teruk daripada biasa. Apabila  semakin besar kejatuhan, semakin tinggi harga emas akan pergi.

(c) Implikasi Pelaburan: Dalam dunia yang berisiko tinggi dipelbagai bidang, emas menawarkan risiko yang lebih rendah, keselamatan yang lebih besar dan peningkatan yang lebih besar daripada pelaburan lain.

11: Emas Menawarkan Perlindungan Lebih Kuat Daripada Logam Berharga Lain, dan Mata Wang Kripto

(a) Terdapat logam berharga yang lain, tetapi sukar didapati dalam kerak bumi. Namun begitu, terdapat lebih 90% daripada penggunaan untuk platinum dan paladium adalah perindustrian, dan kira-kira separuh untuk perak. Fakta ini bermaksud kesejahteraan ekonomi dunia akan memberi kesan kepada permintaan logam-logam ini.

  • Emas, sebaliknya, pertama sekali adalah logam monetari. Hal ini memberikan perbezaan besar apabila ia berkaitan dengan pengekalan nilainya semasa tempoh krisis.
  • Mula-mula, lihat bagaimana setiap logam berharga secara sejarah menunjukkan prestasi semasa kemelesetan. Emas jelas menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada logam berharga lain semasa kegawatan ekonomi. Inilah yang menjadikannya sangat berharga untuk dimiliki, walaupun semasa kemelesetan.
  • Dan lihat prestasi setiap logam berharga semasa kejatuhan pasaran saham dalam Jadual 2.0.
    • merah bermakna prestasinya lebih teruk daripada S&P 500,
    • kuning bermakna ia jatuh tetapi menunjukkan prestasi lebih baik daripada S&P; dan
    • hijau bermakna ia meningkat.

harga-logam-berharga

Jadual 2.0: Harga Logam Bernilai Semasa Kejatuhan Pasaran Saham

  • Hanya emas yang lazimnya meningkat semasa kemerosotan pasaran saham yang besar (menunjukkan kejatuhan 46% pada awal 1980-an adalah selepas kenaikan terbesar dalam sejarah). Logam berharga yang lain tidak menunjukkan prestasi yang baik semasa penjualan pasaran saham.

(b) Mata wang kripto termasuk Bitcoin mempunyai sejarah yang singkat. Tambahan pula kita mempunyai pengetahuan terhad tentang prestasinya semasa kemelesetan dan kejatuhan pasaran saham.

(c) Dan begitulah hakikatnya dengan emas, sejarahnya terbukti. Crypto mungkin atau mungkin tidak berjaya dalam krisis, tetapi sejarah mengatakan emas lebih berjaya. Ingin diyatakan bahawa, lonjakan besar dalam volum daripada pemenang crypto disebabkan pelabur crypto mempelbagaikan kepada emas apabila pasaran crypto melonjak.

[rara_call_to_action title=”LINDUNGI PELABURAN ANDA DENGAN EMAS” button_text=”Hubungi Kami Sekarang!” button_url=”https://api.whatsapp.com/send?phone=60132602878&text=nak%20tahu%20pelaburan%20emas” target=”_blank” button_align=”center”] Beli emas sendiri daripada pengeluar emas berlesen secara on-line.

[/rara_call_to_action]

 

Posted on Leave a comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *