Pasaran Persaingan Sempurna

kamal-alrahman

PENGENALAN

Ilmu ekonomi sangat luas, dan ia boleh digunakan sebagai alat untuk membuat keputusan dalam perniagaan. Aktikel ini akan membincangkan pasaran persaingan sempurna (perfectly competitive market) yang merangkumi penentu pasaran, strategi harga dan bagaimana untuk bersaing dalam pasaran itu.

Pengetahuan ekonomi agak jarang diapplikasiakan dalam bisnes, lantaran ilmu ini agak sukar untuk difahami.  Berdasarkan pengalaman berniaga lebih daripada 34 tahun, saya kongsi dan manfaatkan ilmu ekonomi yang dipelajari semasa di universiti untuk usahawan semua.

PENENTU PASARAN PERSAINGAN SEMPURNA

Dalam pasaran persaingan sempurna, terdapat beberapa penentu yang mesti ada. Penentu ini termasuklah:

1- Bilangan pembeli dan penjual yang besar

Pasaran persaingan sempurna mesti mempunyai bilangan pembeli dan penjual yang besar supaya tiada pembeli atau penjual individu mempunyai kuasa untuk mempengaruhi harga pasaran.

2- Produk homogen

Semua produk yang dijual dalam pasaran persaingan sempurna mestilah sama atau hampir serupa. Ini bermakna pembeli tidak boleh membezakan antara produk yang dijual oleh penjual yang berbeza berdasarkan kualiti atau ciri lain.

3- Maklumat sempurna

Semua pembeli dan penjual dalam pasaran persaingan sempurna mesti mempunyai akses kepada maklumat yang lengkap dan tepat tentang harga pasaran, kualiti produk dan faktor berkaitan lain yang mempengaruhi keputusan pembelian dan penjualan.

4- Mudah masuk dan keluar pasaran

Mesti tiada halangan untuk masuk atau keluar dalam pasaran persaingan sempurna. Ini bermakna mana-mana firma boleh memasuki pasaran dan mula menjual produk, dan mana-mana firma boleh keluar dari pasaran jika ia tidak lagi menguntungkan untuk berbuat demikian.

5- Menanggung harga (price taker)

Dalam pasaran persaingan sempurna, semua pembeli dan penjual adalah pengambil harga. Ini bermakna mereka tidak mempunyai pengaruh terhadap harga pasaran dan mesti menerima harga pasaran seperti yang diberikan.

Secara keseluruhannya, pasaran persaingan sempurna dicirikan oleh berada di padang permainan yang sama, di mana tiada pembeli atau penjual individu mempunyai sebarang kuasa pasaran. Harga pasaran ditentukan oleh kuasa penawaran dan permintaan, dan firma bersaing semata-mata berdasarkan harga.

Misalnya, terdapat ramai pengeluar keropok lekor di suatu kawasan di Terengganu, dan mereka tahu harga sekilo keropok lekor di pasaran. Pengeluar keropok lekor ini tiada kuasa menetap harga di pasaran, dan mereka tahu tentang maklumat pembekal ikan, jumlah pengeluar keropok lekor di kawasan itu dan siapakah pembeli-pembelinya. Pengeluar dan pembeli keropok lekor bebas untuk berjual beli daripada sesiapapun tanpa sekatan dan peraturan undang-undang.

STRATEGI HARGA

Dalam pasaran persaingan sempurna (perfectly competitive market), firma mengambil risiko harga. Hal ini bermaksud mereka tidak mempunyai kawalan ke atas harga pasaran dan mesti menerima harga semasa seperti yang ditetapkan oleh pasaran. Oleh itu, tiada strategi harga yang boleh digunakan oleh firma untuk menetapkan harganya sendiri.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa strategi harga yang boleh digunakan oleh firma untuk berdaya saing dan memaksimumkan keuntungannya dalam mengatasi halangan  pasaran persaingan sempurna

1- Harga yang sama

Firma boleh menyamakan dengan harga pasaran semasa untuk kekal berdaya saing bagi mengekalkan pelanggan.

2- Penentuan harga berasaskan kos

Firma boleh menggunakan penetapan harga berasaskan kos untuk memastikan ia menampung kosnya dan memperoleh keuntungan. Ini melibatkan pengiraan jumlah kos untuk menghasilkan produk dan menambah markup untuk menentukan harga jualan.

3- Penggabungan harga

Firma boleh menawarkan produk sebagai pakej atau perjanjian pakej untuk membezakan dirinya daripada pesaing lain dan berpotensi meningkatkan jualan.

4- Harga promosi

Firma boleh menawarkan diskaun atau promosi sementara untuk menarik pelanggan dan meningkatkan jualan.

Secara keseluruhannya, dalam pasaran persaingan sempurna, strategi penetapan harga dihadkan oleh fakta bahawa firma mesti menerima harga pasaran semasa. Walau bagaimanapun, firma masih boleh menggunakan strategi seperti padanan harga, penetapan harga berasaskan kos, penggabungan harga dan penetapan harga promosi untuk kekal berdaya saing dan memaksimumkan keuntungan mereka.

STRATEGI BERSAING DALAM PASARAN PERSAINGAN SEMPURNA

Dalam pasaran persaingan sempurna, firma bersaing semata-mata berdasarkan harga kerana produk adalah homogen dan pembeli mempunyai maklumat yang sempurna. Oleh itu, mungkin sukar bagi firma untuk membezakan diri mereka dan mewujudkan kelebihan daya saing.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa strategi yang boleh digunakan oleh firma untuk mengekalkan perniagaan dan kekal berdaya saing dalam pasaran. Di antaranya ialah seperti berikut:

1- Pengurangan kos

Memandangkan firma dalam pasaran persaingan sempurna tidak dapat meningkatkan harga mereka, mereka mesti menumpukan pada meminimumkan kos mereka untuk meningkatkan keuntungan. Hal ini boleh dilakukan dengan meningkatkan kecekapan, mengurangkan pembaziran, dan mencari jalan untuk mengurangkan kos pengeluaran.

2- Inovasi dan berbeza/unik

Walaupun produk dalam persaingan sempurna adalah homogen, firma masih boleh membezakan dirinya melalui penjenamaan, pembungkusan, perkhidmatan pelanggan atau faktor bukan harga yang lain. Firma juga boleh berinovasi dengan memperkenalkan produk baharu, menambah baik produk sedia ada atau mencari cara baharu dan lebih cekap untuk menghasilkan produk yang lebih unik.

3- Pakatan strategik

Firma boleh membentuk pakatan strategik dengan firma lain untuk meningkatkan kuasa tawar-menawar mereka dan mengurangkan kos. Sebagai contoh, firma boleh membentuk pakatan pembelian untuk membeli bahan mentah secara pukal pada harga yang lebih rendah, atau mereka boleh membentuk pakatan pemasaran untuk mempromosikan produk mereka secara bersama.

4- Kepelbagaian

Firma boleh mempelbagaikan penawaran produk mereka untuk mengurangkan pergantungan mereka pada satu produk atau pasaran. Ini boleh membantu mereka mengharungi turun naik permintaan untuk produk mereka dan mengurangkan risiko kegagalan.

5- Penggunaan sumber yang cekap

Firma boleh meningkatkan penggunaan sumber mereka dengan melabur dalam program latihan dan pembangunan untuk pekerja, melaksanakan teknik pembuatan tanpa pembaziran bahan-bahan, dan mengamalkan amalan perniagaan yang mampan.

KESIMPULAN

Secara keseluruhan, dalam persaingan sempurna, firma mesti cekap, inovatif dan strategik untuk kekal berdaya saing dan mengekalkan perniagaan. Dengan memberi tumpuan kepada pengurangan kos, keunikan produk, pakatan strategik, kepelbagaian, dan penggunaan sumber yang cekap, firma boleh meningkatkan daya saing mereka dan mencapai kejayaan jangka panjang dalam pasaran.

Newsletter Signup Form

Call to Action

Dapatkan maklumat daripada kami berkenaan dengan kursus-kursus keusahawan yang ditawarkan.

Latihan Keusahawanan Lengkap

Business Start-up | Selection of Business Ownership | SME Tax Planning | Business Viability | NLP Well Form Outcome | E-Commerce Marketing | 

Posted on Leave a comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *