Tips Minda Usahawan Berjaya

kamal-alrahman

PENGENALAN

Pengaturcaraan Neuro-Linguistik (NLP) merupakan metodologi yang menumpukan kepada bagaimana bahasa, dan tingkah laku berinteraksi, dan bagaimana individu boleh menggunakan bahasa untuk mengubah tingkah laku mereka dalam mencapai matlamat.

Untuk maju ke hadapan, usahawan perlu memiliki mindset peluru, meluncur laju dengan doktrin membujur lalu, melintang patah. Ertinya, tiada siapa yang boleh menghalang mereka untuk mencapai matlamat, melainkan malaikat maut.

Artikel ini bertujuan untuk memberikan tips minda usahawan berjaya dalam konteks pembingkaian semula minda negatif, untuk ditukarkan kepada pemikiran yang positif bagi mencapai matlamat.

Jelasnya, usahawan perlu menanam mindset yang positif sahaja dalam minda mereka, sementara membuang pelbagai bingkai-bingkai negatif yang sudah lama bersarang dalam minda separa sedar mereka. 

Bagaimana?

Pembingkaian (framing) dan pembingkaian semula (reframing) merupakan dua konsep utama dalam NLP yang melibatkan memanipulasikan tanggapan individu dalam melihat suatu situasi atau pengalaman.

Misalnya, jika kita melihat sesuatu itu daripada sudut yang negatif, maka nilai negatif inilah yang akan tertanam dalam minda separa sedar kita. Kita perlu membingkainya semula supaya nilai negatif itu berubah menjadi positif, seterusnya menjadi pendorong untuk mencipta kejayaan.

Saya akan menumpukan kepada disiplin NLP dengan menyelongkar kegagalan usahawan disebabkan oleh pembingkaian minda negatif mereka sejak sekian lama. Tambahan pula, usahawan perlu membingkai semula seluruh atmosfera kehidupan mereka sebelum melangkah maju kehadapan.

Bagaimana seharusnya usahawan itu membingkai semula minda mereka  kepada kejayaan, merupakan matlamat utama artikel ini. 

Kepentingan Mempelajari Pembingkaian dan Pembingkaian Semula

Berikut adalah kepentingan mengamalkan tips minda usahawan berjaya, dalam aspek pembingkaian dan pembingkaian semula minda:

1- Membangunkan kesedaran diri yang lebih tinggi

Pembingkaian dan pembingkaian semula boleh membantu individu untuk menjadi lebih sedar tentang pemikiran, kepercayaan dan sikap mereka. Hal ini dapat mempengaruhi tingkah laku dan kesejahteraan sesiapa sahaja. Dengan membingkai semula kepercayaan negatif atau membataskannya, individu itu boleh membangunkan minda yang lebih positif dan memperkasakannya.

2- Meningkatkan kemahiran komunikasi

Pembingkaian dan pembingkaian semula boleh membantu individu berkomunikasi dengan lebih berkesan, dan empati dengan orang lain. Dengan memahami bagaimana bingkai-bingkai yang berbeza ini membentuk persepsi dan tafsiran kita tentang situasi, usahawan boleh mengembangkan empati yang lebih besar dan memahami interaksi mereka dengan orang lain.

3- Membina daya tahan dan kebolehsuaian

Pembingkaian dan pembingkaian semula boleh membantu kita mengembangkan daya tahan dan kebolehsuaian yang lebih hebat dalam menghadapi cabaran dan halangan. Dengan membingkai semula pengalaman negatif sebagai peluang untuk pertumbuhan dan pembelajaran, kita boleh membangunkan sikap yang lebih positif dan proaktif terhadap perubahan dan ketidakpastian.

4- Meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah

Pembingkaian dan pembingkaian semula boleh membantu kita mengenal pasti penyelesaian kreatif kepada masalah dan cabaran. Dengan membingkai semula masalah sebagai peluang untuk pertumbuhan dan pembelajaran, kita boleh membangunkan pendekatan yang lebih proaktif dan berfokuskan penyelesaian kepada penyelesaian masalah.

5- Meningkatkan kecerdasan emosi

Pembingkaian dan pembingkaian semula boleh membantu individu mengembangkan kecerdasan emosi dan pengawalan diri yang lebih besar. Dengan merangka semula emosi negatif sebagai isyarat untuk keperluan atau keinginan yang tidak dipenuhi, kita boleh mengembangkan kesedaran dan kawalan diri yang lebih tinggi dalam tindak balas emosi.

APAKAH PEMBINGKAIAN?

Dalam Tips Minda Usahawan Berjaya, usahawan perlu memahami apakah pembingkaian dan pembingkaian semula. Pembingkaian merujuk kepada tanggapan seseorang individu melihat sesuatu situasi atau pengalaman. Dalam konteks NLP, pembingkaian boleh merujuk kepada cara bahasa digunakan untuk mempengaruhi persepsi individu terhadap sesuatu situasi.

Dalam minda manusia terdapat pelbagai bingkai terletak dalam minda separuh sedar mereka. Bingkai-bingkai inilah yang mempengaruhi nilai dan kepercayaan hidup kita. Misalnya, bagi seorang pelajar yang akan menghadapi SPM, subjek Add Math dikenali sebagai killing subjek. Bagi guru pula, kerjaya mereka memang stress gila. “Killing subjek” dan “stress gila” merupakan bingkai yang tertanam dalam minda separuh sedar masing-masing.

Sebagai contoh, kita boleh membingkai (framing) “tugas-tugas yang sukar” itu sebagai suatu cabaran, dan boleh membingkainya semula sebagai “bukannya suatu masalah.” Pembingkaian semula seperti ini boleh membantu kita menjalankan tugas-tugas itu dengan pemikiran yang lebih positif.

Untuk memudahkan kefahaman, berikut adalah contoh-contoh bahasa Pembingkaian:

(a) Daripada mengatakan “Saya perlu pergi sekolah”, kita boleh membingkainya semula sebagai “Saya pergi sekolah hari-hari untuk menyumbang kepada masyarakat”.

(b) Daripada mengatakan “Saya mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan”, kita boleh membingkainya semula sebagai “Saya berpeluang untuk menjadi produktif dan mencapai matlamat kenaikan pangkat saya”.

APAKAH PEMBINGKAIAN SEMULA?

Pembingkaian semula melibatkan mengubah tanggapan seseorang individu melihat sesuatu situasi dengan mengubah konteks atau perspektif pengalaman. Pembingkaian semula boleh membantu kita melihat situasi dengan cara yang berbeza. Menggunakan kaedah pembingkaian semula sangat menakjubkan, kerana boleh membantu kita mengatasi emosi negatif atau membuang sesuatu kepercayaan.

Sebagai contoh, pembingkaian semula “kegagalan” ialah sebagai memberikan suatu peluang kepada kita untuk belajar dan berkembang. Perkara ini dapat membantu pelajar melihat pengalaman kegagalan daripada suatu sudut yang lebih positif, dan berasa lebih bermotivasi untuk terus berusaha untuk mencapai matlamat yang diinginkan.

Tips Minda Usahawan Berjaya dalam konteks bahasa pembingkaian semula:

(a) Jika kita “gagal dalam peperiksaan”, kita boleh membingkainya semula sebagai peluang untuk belajar daripada kesilapan lepas dan memperbaiki untuk masa hadapan.

(b) Jika kita berasa “gementar dalam pengucapan awam”, kita boleh membingkai semula ia sebagai suatu peluang untuk berkongsi pengetahuan dan idea dengan orang lain.

(c) Jika kita sedang “melalui masa yang sukar”, kita boleh membingkainya semula sebagai peluang untuk membina kejayaan peribadi dan mencipta daya tahan.

Ini hanyalah beberapa contoh, tetapi kemungkinan untuk kita membingkai dan membingkai semula minda adalah tidak berkesudahan. Perkara penting ialah mencari tanggapan negatif untuk melihat situasi dengan cara yang lebih positif, atau yang boleh menyokong kita untuk mencapai matlamat dan kesejahteraan.

Secara keseluruhan, pembingkaian dan pembingkaian semula merupakan suatu alat berkuasa dalam NLP yang boleh membantu kita mengubah cara melihat situasi atau pengalaman. Akhirnya, dapat mengubah tingkah laku kita untuk mencapai suatu matlamat.

PEMBINGKAIAN MINDA SEORANG USAHAWAN

Sebenarnya, bidang keusahawan asyik membincangkan ciri-ciri usahawan berjaya sejak dahulu lagi. Namun begitu, kejayaan itu hanyalah bersifat sementara sahaja; yakni, bila-bila masa mereka boleh gagal dan menutup perniagaan. Adalah lebih penting usahawan dilatih membiasakan diri dengan membingkai semula kegagalan, supaya mereka mampu melestarikan perniagaan supaya untuk menikmati kejayaan yang berterusan.

Apakah bingkai yang patut diamalkan dan dijelmakan oleh usahawan supaya keterlihatan tingkah laku mereka mampu merealisasikan kejayaan? Untuk mempamerkan diri mereka supaya lebih berketerampilan,  dan boleh dipercayai, usahawan perlulah memprojekkan standard pembingkaian diterima umum seperti berikut:

1- Serlahkan pengalaman kita: Tekankan pengalaman dan kelayakan yang berkaitan untuk menunjukkan kepakaran dalam bidang kita.

2- Gunakan bahasa yang yakin: Gunakan bahasa yang menyampaikan keyakinan dan kecekapan, seperti “Saya yakin boleh melaksanakannya dengan berjaya” atau “Saya mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang ini.”

3- Tunjukkan rekod prestasi kita: Sediakan bukti kejayaan kita sebelum ini, seperti testimoni atau kajian kes, untuk menunjukkan kebolehpercayaan dan kecekapan kita.

4- Bersedia dan teratur: Tunjukkan bahawa kita teratur, dan bersedia dengan menyediakan semua maklumat dan bahan yang diperlukan.

5- Bersikap responsif dan komunikatif: Balas dengan segera kepada pertanyaan pelanggan dan proaktif dalam menyampaikan maklumat terkini atau perubahan-perbahan lain.

6- Tawarkan penyelesaian: Daripada hanya mengenal pasti masalah, tawarkan penyelesaian yang berpotensi bagi menunjukkan kemahiran menyelesaikan masalah kita.

7- Jujur dan telus: Jujur dan telus dengan pelanggan tentang sebarang cabaran atau halangan, dan tunjukkan bahawa kita komited untuk menyelesaikan masalah yang timbul.

Ingatlah, kunci untuk pembingkaian diri sebagai cekap, berkebolehan dan boleh dipercayai adalah bagi menunjukkan kepakaran, rekod prestasi dan kemahiran menyelesaikan masalah, di samping bersikap responsif, jujur dan telus dengan pelanggan. Dengan menunjukkan kecekapan dan kebolehpercayaan, usahawan boleh membina kepercayaan dan kredibiliti dengan pelanggan sampai bila-bilapun.

KAJIAN KES PEMBINGKAIAN DAN PEMBINGKAIAN SEMULA

Berikut dibentangkan tips minda usahawan berjaya menurut kerangka pembingkaian dan pembingkaian semua bagi memudahkan lagi kefahaman dan penggunaannya.

Kajian Kes 1: Pembingkaian Semula Kehilangan Pekerjaaan

Farid berusia pertengahan umur,  beliau telah bekerja 20 tahun dalam pekerjaannya itu. Dia telah diberhentikan kerja oleh majikannya secara tiba-tiba. Hatinya luluh, dan dia rasa sangat kecewa, malah nampak gelap masa hadapannya.

Langkah 1: Kenalpasti Bingkai Negatif

Bingkai negatif dalam kes ini ialah kepercayaan Farid bahawa dia telah kehilangan kerja, yang mana kerjayanya telah berakhir.

Langkah 2: Pembingkaian Semula Bingkai Negatif

Untuk merangka semula bingkai negatif, Coach Kamal membantu Farid mengenal pasti aspek positif situasinya. Mereka merangka semula kehilangan pekerjaan sebagai peluang untuk Farid meneroka laluan kerjaya baharu, dan mengejar minatnya.

Langkah 3: Gunakan Bahasa Positif

Coach Kamal menggunakan bahasa positif untuk membantu Farid dengan melihat kehilangan pekerjaan dalam dimensi baharu. Daripada mengatakan perkara seperti “Saya kehilangan pekerjaan,” Coach Kamal menggunakan bahasa seperti “Saya kini bebas untuk meneroka peluang kerjaya baharu yang lebih cemerlang.”

Langkah 4: Berikan Contoh

Coach Kamal memberikan contoh orang-orang yang telah berjaya mencipta semula kerjaya dan diri mereka selepas kehilangan pekerjaan. Coach Kamal menyerlahkan kemahiran dan kekuatan Farid, dan bagaimana kekuatan ia boleh dipindahkan ke industri lain.

Langkah 5: Tetapkan Tindakan Matlamat

Akhirnya, Coach Kamal membantu Farid menetapkan matlamat yang boleh diambil tindakan untuk bergerak ke hadapan dalam pencarian kerjanya. Mereka mengenal pasti langkah yang perlu diambilnya untuk meneroka laluan kerjaya baharu dan mencipta resume yang menyerlahkan kemahiran dan kekuatannya.

Hasil daripada penyusunan semula ini ialah Farid dapat mengatasi perasaan negatifnya dan memberi tumpuan kepada kekuatan yang ada padanya. Dia berjaya mencari pekerjaan baharu dalam industri berbeza yang sejajar dengan minat dan kemahirannya. Dengan pembingkaian semula, bingkai negatif dan menggunakan bahasa positif, Farid dapat mengalihkan perspektifnya dan mencari jalan baharu ke hadapan.

Kajian Kes 2: Pembingkaian Semula Kegagalan Bisnes 1

Maria telah menjalankan bisnes online yang menjual barang kemas buatan tangan selama beberapa tahun. Malangnya, dalam tahun ketiga dia menghadapi masalah besar. Disebabkan gangguan rantaian bekalan (supply chain), dia tidak dapat memenuhi sejumlah besar pesanan. Sebagai kesan  negatif, beliau telah kehilangan pelanggan. Bisnes Maria hancur, dan dia berasa gagal, hingga menyukarkannya untuk maju dan meneruskan perniagaannya.

Maria memutuskan untuk mendapatkan bantuan Coach yang pakar dalam pembingkaian semula minda. Coach Kamal membantunya melihat situasi ini daripada perspektif yang berbeza, dan membingkai semula rangka minda Maria sebagai suatu peluang untuk pertumbuhan dan pembelajaran. Daripada memberi tumpuan kepada ulasan negatif dan kehilangan pelanggan, Maria mula nampak situasi itu sebagai peluang untuk memperbaiki pengurusan rantaian bekalannya (supply chain management) dan mencari pembekal baharu.

Dengan pemikiran baharu ini, Maria dapat mengenal pasti dan menangani punca utama gangguan rantaian bekalan. Dia juga menggunakan peluang untuk berkomunikasi secara terbuka dengan pelanggannya dan menawarkan diskaun dan hadiah percuma sebagai tanda penghargaannya atas kesabaran mereka.

Hasil daripada pemikiran dan tindakan baharunya, Maria dapat memperoleh semula kepercayaan pelanggannya dan menarik pelanggan baharu. Dia juga menambah baik pengurusan rantaian bekalannya dan mewujudkan hubungan baharu dengan pembekal yang lebih dipercayai.

Dalam contoh ini, pembingkaian semula membantu Maria mengatasi kegagalan perniagaannya dengan mengalihkan pemikirannya daripada kekalahan dan kegagalan kepada peluang dan pertumbuhan. Hal ini membolehkannya mengambil tindakan dan membuat perubahan positif dalam perniagaannya, yang akhirnya membawa kepada kejayaan.

Kajian Kes 3: Pembingkaian Semula Kegagalan Bisnes 2

Malik ialah pemilik perniagaan kecil, yang mana baru-baru ini mengalami kemerosotan yang teruk. Perniagaannya mengalami masalah kewangan, dan dia terpaksa memberhentikan beberapa orang pekerja. Dia berasa seperti telah gagal dan hilang harapan dalam perniagaan.

Berikut merupakan langkah-langkah pembingkaian semula yang boleh dilakukan ke atas Malik.

Langkah 1: Wujudkan Rapport

Langkah pertama ialah Coach mewujudkan rapport yang baik dengan Malik, persekitaran yang harmonis dan selesa untuk dia berkongsi pengalamannya.

Langkah 2: Kenal pasti Bingkai Semasa

Langkah kedua ialah mengenal pasti bingkai semasa Malik. Dalam kes ini, bingkainya ialah dia telah gagal dalam perniagaannya, dan tidak ada harapan untuknya pulih kembali.

Langkah 3: Bingkai Semula Situasi

Untuk membingkai semula keadaan, Coach boleh bertanya kepada Malik beberapa soalan untuk mencabar bingkai semasanya, dan mencipta bingkai baharu yang lebih positif. Berikut adalah beberapa contoh soalan pembingkaian semula:

    • Apakah yang anda boleh pelajari daripada pengalaman ini, yang boleh digunakan untuk meningkatkan perniagaan anda pada masa hadapan?
    • Apakah peluang kegagalan ini untuk anda mencuba pendekatan atau strategi baharu?
    • Bagaimanakah anda boleh mengubah keadaan ini, dan mencipta perniagaan yang lebih kukuh dan berjaya?
    • Apakah rupa kejayaan bagi anda dalam situasi ini, dan bagaimana anda boleh berusaha untuk mencapainya?

Langkah 4: Sauhkan Bingkai Baharu

Sebaik sahaja bingkai baharu telah diwujudkan, adalah penting untuk menambatnya untuk memastikan ia menjadi anjakan minda yang berkekalan. Coach boleh meminta Malik membayangkan dirinya berjaya dalam perniagaannya, dan berasa bangga dengan pencapaiannya. Coach juga boleh menggunakan affirmasi positif (positive affirmation) dan membuat pelan tindakan (WFO) untuk membantu Malik bergerak ke hadapan untuk mencapai matlamatnya.

Langkah 5: Uji dan Laraskan

Akhir sekali, adalah penting untuk menguji bingkai baharu dan membuat sebarang pelarasan yang diperlukan. Coach boleh bertanya kepada Malik bagaimana perasaannya selepas sesi dan menggalakkannya untuk terus memfokus pada bingkai baharu. Mereka juga boleh menjadualkan sesi susulan untuk menyemak kemajuannya dan membuat sebarang pelarasan yang diperlukan.

Dengan menggunakan teknik pembingkaian semula, Malik boleh mengalihkan pemikirannya daripada kegagalan dan putus asa kepada mempelajari suatu yang baharu, pertumbuhan dan peluang.

Kajian Kes 4: Pembingkaian Semula Pemikiran Pelajar Universiti

Berikut ialah contoh cara pembingkaian semula pemikiran (mindset) minda pelajar universiti bagi mencapai gred yang lebih baik. Pembingkaian semula ini merupakan suatu kaedah bagi mengatasi kekecewaan dan hilang keyakinan diri untuk meneruskan pengajian.

Ali adalah seorang pelajar universiti yang sentiasa bergelut untuk mencapai gred yang baik. Dia berasa terdesak untuk meningkatkan prestasi akademiknya dan sentiasa tertekan dalam peperiksaan yang akan datang. Walaupun usahanya untuk belajar lebih gigih lagi, dia masih mendapati sukar untuk  mencapai prestasi terbaik dalam peperiksaannya.

Penasihat akademik Ali mencadangkan untuk menggunakan teknik pembingkaian semula bagi  membantunya mengubah pemikiran dan pendekatan untuk belajar. Mereka berdua bekerjasama untuk mengenal pasti kepercayaan yang boleh membantutkan Ali, dan bercakap negatif dengan diri sendiri, misalnya, “Saya tidak berapa pandai” dan “Saya tidak dapat melakukannya dengan baik dalam peperiksaan.”

Penasihat akademik membantu Ali menyusun semula pemikiran negatif ini bagi membina  kepercayaan yang positif, disamping memperkasakan dirinya seperti, “Saya mampu belajar dan dapat markah tinggi” dan “Saya komited untuk melakukan yang terbaik.” Mereka juga berusaha untuk membina rancangan belajar yang jelas dan boleh dicapai, sesuai dengan gaya pembelajaran dan pilihan Ali.

Dengan pemikiran dan pendekatan baharu untuk belajar ini, Ali mula berasa lebih yakin dan bermotivasi. Dia mula melihat belajar sebagai satu proses pembelajaran dan memajukan diri, bukan sekadar cara untuk mencapai matlamat. Dia mendapati bahawa dia dapat mengekalkan matlamatnya dengan lebih baik, dan meningkatkan prestasi yang lebih baik dalam peperiksaan akan datang.

Hasil daripada pemikiran dan pendekatan baharunya untuk belajar, Ali dapat meningkatkan PNGK dengan ketara dan mencapai matlamat akademiknya. Dia juga mendapat rasa efikasi diri dan keyakinan terhadap kebolehannya, yang membantunya dalam bidang lain dalam hidupnya juga.

Dalam contoh ini, pembingkaian semula membantu Ali mengatasi perjuangan akademiknya dengan mengubah pemikiran dan kepercayaannya daripada negatif kepada positif dan memperkasakannya. Hal ini  membolehkannya belajar dengan lebih yakin dan bermotivasi, membawa kepada peningkatan prestasi akademik dan seterusnya pencapaian matlamatnya.

KESIMPULAN

Tips Minda Usahawan Berjaya (Membingkai dan Membingkai Semula) adalah suatu titik peralihan minda negatif kepada minda positif. Membingkai semula merupakan suatu alat yang sungguh berkuasa (powerful tool) bagi merawat jiwa atau perasaan yang gagal, kecewa dan tidak ada harapan lagi dalam hidup seseorang.

Teknik membingkai semula dapat mengubah tingkah laku dan kepercayaan negatif manusia ke suatu atmosfera kehidupan yang manis lagi harmonis. Untuk membingkai semula pemikiran dan tingkah laku negatif memerlukan bantuan seorang Certified NLP Coach. Mereka akan menjalankan sesi coaching bersama coachee bagi merungkai dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka.

Newsletter Signup Form

Hubungi Kami

Untuk sebarang pertanyaan mengenai cukai pendapatan, penyediaan penyata kewangan, kesetiaushaan syarikat, dan latihan keushawanan.

Posted on Leave a comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *